Erasmus student network

Erasmus Student Network 

Erasmus Student Network, zkratka ESN, je celosvětový studentský spolek, jehož cílem je socializace mezinárodních studentů na studijních pobytech, nejen v rámci programu Erasmus. Má svoje pobočky na většině univerzit, kam je běžné, že někdo ze zahraničí přijíždí. 

Jejich aktivita se samozřejmě velice liší podle konkrétního místa. Většinou ale tvoří neformální akce, na které jsou zahraniční studenti zvaní, aby měli lepší možnost se socializovat a seznámit se s daným místem. 

Vedle účasti na akcích mají studenti možnost se zapojit přímo jako členové spolku, a spolkové akce organizovat. Tato možnost se opět liší podle daného místa, a ne všude se jako členové mohou zapojit i přímo erasmáci. Jednak kvůli tomu, že nábory nových členové mohou být otevřené pouze v nějaké konkrétní termíny v roce, takže za semestrální pobyt toho moc nemusíte stihnout, druhak kvůli jazyku, někde může být jazyk schůzí spolku místní. 

V Kostnici je ESN velice otevřený, aktivně se snaží nabírat i zahraniční studenty, aby díky tomu měli přímý vhled do toho, čím žijou a co by je zajímalo, a jednacím jazykem je výhradně angličtina. (To i v případě, že na konkrétní schůzi není přítomen žádný německy nemluvící člen.) Já jsem se rozhodl zapojit. Jednak mi dávalo smysl, když se těch akcích účastním, se i podílet na jejich přípravě, druhak jsem se snažil cíleně dostat se co nejvíce do kontaktus Němci, protože při běžném studiu jsem byl víceméně zavřený ve své erasmácké bublině. Jsem za tuto možnost velice vděčný, protože díky tomu se mi povedlo seznámit se s mnoha zajímavými lidmi, které bych jinak nepotkal, a nahlédnout do toho, jak to v takové organizaci funguje. V Česku jsem mnoho let vedl skauty, ale tady to byl o dost jiný svět. Zaprvé ta angličtina, ale především dodržování pravidel a standardů. Skauting je v Česku na úrovni oddílů zpravidla hodně velký punk a to je dobře. Protože chcete dělat činnost a ne počítat peníze a vyplňovat papíry. S nadsázkou se říká, že "skautský vedoucí je jednou nohou v kriminále". Tady to byl přesný opak. Rozpočty, přihlášky, vykázy, GDPR souhlasy a disclaimery k fotografování, to je tu na denním pořádku. Někdy si až člověk říká, jestli toho není moc a disproduktivní. Ale hold vzhledem k německé povaze se s tím nezbývá nežli smířit. Tak třeba: Pořádá se akce, do její přípravy dá několik lidí celkem hodně úsilí. A pak skoro nikdo (nebo občas dokonce vyloženě nikdo) nepřijde, nebo v případě akce s přihlašováním se předem nepřihlásí, takže se akce zruší, nebo ani zdaleka nemá takový výsledek, jaký by mohla mít. Pak se na schůzce analyzuje, proč tam nikdo nepřišel. A dochází se ke mnoha závěrům: Už je pozdější část semestru, lidi se více učí na zkoušky; máme zkušenost, že akce neobsahující alkohol mají vždy menší účast nežli ty chlastací; napsali jsme příliš krátký [facepalm] vysvětlující text o tom, co se na té akci bude dít; předtím byla akce předminulý víkend a když jsou takhle často po sobě, je to moc... A já se pak ptám kamarádů - Erasmáků, co si o tom myslí, a jejich odpověď je často ve smyslu "cože, on byl plánovaný další ESN hike do Alp? Tyjo, o tom jsem vůbec nevěděl, to bych byl určitě šel!" Tak tohle řeknu na poradě a navrhnu, že sdílet pozvánky na akce v ESN Discord channelu a na Instagramu (navíc ještě často ve stories, takže se na to ani nedá poslat odkaz kamarádovi a vydrží to tam 24 hodin) není dostatečné. Erasmáci totiž všichni komunikují primárně přes svoji WhatsApp group a pokud k nim chceme nějakou informaci dostat, měli bychom to sdělovat tam. To mám i podpořené experimentem - dvě akce, které jsem pořádal já a nebyly dle mého názoru v ničem o moc lákavější nežli jakékoliv jiné, na které nikdo nepřišel, jsem kromě Instagramu a Discordu nasdílel do této skupiny a účast byla nezanedbatelná; mnozí mi děkovali, že jsem to tam poslal, protože na Instagramu by si toho nevšimli a mnohdy se proto o ESN akci dozvěděli až po ní. Na to mi byla ze spolku vždy odpověď jednoduchá: Ne, WhatsApp není bezpečný, takže není možné na základě doporučení XYZ sdělovat cokoliv o ESN akcích skrze WhatsApp. Mohlo by se stát, že se tam někdo nabourá, a bude díky tomu moci sledovat lidi, přijít na akci a tam spáchat teroristický útok. Proto můžeme používat jenom Discord a Instagram. Do univerzitního Discordu se člověk přihlásí myslím pouze přes link, který mu sdělí při akci pro mezinárodní studenty, takže dejme tomu, ale u veřejného instagramového profilu tuhle logiku fakt nechápu. 

Pokud tenhle text náhodou čte někdo z mých kamarádů přímo z ESN skrze překladač (nebo kamarádka Češka studující v Kostnici full-time), tak bych rád ještě jednou zdůraznil, že zapojení v ESN pro mě byla ohromná pozitivní zkušenost, a i ty popsané trable jsou zajímavým vhledem do fungování studentské organizace v jiném státě. 

Instagramová stránka není nic překvapivého, jenom si pořád myslím, že IG prostě není dostatečná platforma pro informování o nadcházejících akcích. 

Hlavním maskotem ESN Konstanz je králíko-mořská panna oslovovaná neutrálními zájmeny (jak typické pro Německo), se jménem Kony, což je odkaz na jméno Konstanz, podobně je nazváno vícero míst a aktivit v Kostnici. 

Z konkrétních akcí, ke kterým jsem organizačně přičichnul: 

Takhle nějak vypadaly veškeré zvací materiály na naše akce publikované na Instagramu. Tady konkrétně mnou organizované akce, společný výlet do aquaparku a plavání v jezeře. 

¨
Vrchol veškerého ESN plánování byla "international party" na diskotéce. Bohužel jsem se neúčastnil, protože jsem zrovna v ten termín byl odjetý do Česka, ale prý to bylo velké. 


Jádro týmu (většina Němci). Tahle vlajka byla všude, aby nás příchozí dokázali snadno identifikovat. 


Nejzábavnější akce celého semestru pro mě bylo stěhování sklepa: Dostali jsme od univerzity k dispozici půlku místnosti ve sklepě, kde můžeme uskladnit věci, takže jsme tam konečně přestěhovali veškeré vybavení z bytu dávno bývalého člena, který si je nechal umístit domů "dočasně" před asi deseti lety. 


Velice fajn chvíle byla, když jsme si po volbách do předsednictva spolku zašli na střechu univerzity a seděli tam do tmy. 

I takhle může vypadat pizza. (Prý rodinná velikost). Prezidentka spolku je poloviční Italka a prohlásila, že se po celý večer zdrží komentáře, aby nekazila krásnou atmosféru. 


I po konci semestru a prázdninách jsem v Kostnici zůstal až do cca 12. září, mimo jiné proto, abych stihnul seznamovací aktivity na začátku roku pro nové přicházející Erasmáky. Zde fotka mého týmu ze "city rally", seznamování se s městem. (Já jsem fotil, proto tam nejsem.) 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jaktože okno z našeho bytu vede dovnitř a ne ven, a proč mám doma koi kapry

Jak jsem běhal deset minut po Kauflandu a nemohl najít kondomy

Výlet do Alp s Erasmáky (spoiler: všichni jsme to přežili ve zdraví, nepočítám-li psychická traumata)