Katholische Hochschul Gemeinde

V Kostnici jsem se trošku zapojil do Katholische Hochschul Gemeinde (KHG), což je taková analogie českého Vysokoškolského katolického hnutí (VKH). Jednak jsem chtěl poznat, jak něco takového může fungovat v západní zemi, druhak to byl jeden z mých mála pravidelných kontaktů s Němci. 

Poprvé jsem se tam dostal skrze "Welcome breakfast for international students", takže jsem se těšil, že nás tam bude cizinců řada, avšak ve výsledku nás bylo asi pět, z toho dva, kteří jsme chodili v zásadě pravidelně. Kromě mě ještě kamarádka z Réunionu. 

Trochu background info

Němci mají zpravidla velice "liberální" mentalitu. A to samé platí o jejich církvích, včetně katolické. Takže je naprosto běžné, že na farách vidíte viset duhové vlajky, součástí programu farností budou environmentální aktivity, statisíce lidí včetně biskupů podepisují petice za svěcení žen a ženatých mužů na kněze. Na Boží hod velikonoční měla místo kněze kázání slečna, vedoucí KHG, odkazovala se přitom na Imannuela Kanta. Během mše při přímluvách kromě Židů prosili také za muslimy, obzvláště během Ramadánu. (Zde si neodpustím zcela nesouvisející vtip: Víte, co má konzervativní muslim společného s pilným liberálním vysokoškolákem? Přes den se trápíme a po západu Slunce naplno projevíme veškeré neřesti. (Viz též jiný článek)  

Vše výše popsané jsou poměrně silné kontrasty oproti Česku, kde katolická církev z většiny působí jako jakýsi skanzem konce devatenáctého století, případně jako avantgardní parodie na sebe samu. 

Někdy mi jenom dávalo problémy zpracovat zdánlivé protiklady v myšlení. Tak třeba když jsem se bavil s kamarádem z kostela, který je vegetarián, manželství pro homosexuální páry považuje za naprostou samozřejmost a nechápe, jak můžou existovat v Evropě státy, kde to ještě není uzákoněno. Přitom preferuje tridentskou mši, vyhledává ji, kdykoliv má tu možnost, a kritizuje papeže za jeho nedávné nařízení, které velice omezuje možnost jejího sloužení. Nebo si stojí za názorem, že jediná správná hudba v kostele jsou mocné varhany, protože pouze tím dáte najevo vážnost situace a majestátnost Boha. Nicméně beru to jako názorný příklad toho, že dělení na liberály a konzervatice je mimo realitu a všichni lidé jsme vícerozměrní. 

Akce 

Hlavní pravidelnou akcí, které jsem se většinou účastnil, byla pravidelná nedělní studentská mše, po které následovala společná večeře v "Jacobshausu". Proč se ten dům tak jmenuje, se mi nepodařilo zjistit, nicméně je to fara. Teda fara... V Česku fara znamená většinou budovu z 18.-19. století, uvnitř upravenou podle toho, jak aktivní je komunita v dané farnosti, kolik se jim podařilo sehnat peněz, a uniknout pozornosti památkářů. Jacobshaus je moderní budova, řekl bych ze 21. století (případně možná výrazně rekonstruovaná), ve které je několik pokojů, ve kterých žije spolu s knězem komunita studentů, velký společenský sál, kuchyně, kanceláře a klubovny. Hold jiné finanční poměry než v zemi s 90 % ateistů, 40 lety komunismu a restitucemi. (Sám si nejsem jistý, co z toho je/byl větší problém.) 

Taky se konaly pravidelné úterní snídaně a středeční modlitební večery. Ani jednoho z toho jsem se bohužel nemohl účastnit kvůli školnímu rozvrhu. 

Dále pak nárazové akce. Například velkopáteční výlet zakončený mší v kapli uprostřed přírody. Krása. 

Německo je nábožensky poměrně pestré a i ostatní náboženství mají svoje spolky. A proto jednou z pravidelných akcí byly "Interreligiös Unterwegs", kde se scházeli lidé z KHG, Evangelische Hochschul Gemeinde a Muslim Hochschul Gemeinde. Někdy to bylo něco jednoduchého jako společný piknik, jindy něco více nábožensky specifického, jako třeba společná exkurze do kostnické mešity. Té jsem se bohužel nezúčastnil, myslím, že jsem nějak chvíli předtím ochořel zákeřnou pánskou nemocí na sedm písmen*, a ve chvíli, kdy nad Německem stále visí atmosféra covidu, v hromadné dopravě jsou povinné roušky, úplně nechcete přijít do velké skupiny lidí a pokašlávat tam. To mě dost mrzelo, protože v mešitě jsem v životě nebyl a v Česku se ta možnost v příštích desetiletích pravděpodobně nenaskytne. (místní muslimské modlitebny jsou velice malé, ta v Kostnici je opravdu plnohodnotná mešita s minaretem a kupolí.) 

Při mši to občas může vypadat i takhle (pardon, video je příliš velké na nahrání na stránku přímo). Tenhle kostel (Maria-Hilf Kirche - mají nebo měli ho na starosti salesiáni) byl postaven pro nové sídliště v šedesátých letech. Hudba při mších bývala různá. Nejčastěji varhany, jindy sbor, občas něco jako na videu. Nikdy jsem tam nezažil scholu českého typu hrající beztvarý pop-folk stylem "kdo přijde, zkouška půlhodinu přede mší". 

Z akcí KHG samotných bohužel nemám žádné fotky, dohledal jsem jenom pár zvacích plakátků na ně. 





 *rýmička (případně kašílek) 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jaktože okno z našeho bytu vede dovnitř a ne ven, a proč mám doma koi kapry

Jak jsem běhal deset minut po Kauflandu a nemohl najít kondomy

Výlet do Alp s Erasmáky (spoiler: všichni jsme to přežili ve zdraví, nepočítám-li psychická traumata)