Jak za Erasmus (ne?)zaplatit ledvinou

Aneb peníze při studijním pobytu 

Disclaimer 

V tomto článku popisuji, jak to funguje v mém případě, tedy na Fakultě sociální věd Univerzity Karlovy, je dost možné, že na jiných fakultách a univerzitách bude situace o trochu jiná. Zároveň zmíněné ceny v Česku platily před mým odjezdem v únoru 2022, kdy raketová inflace teprve začínala. 

Stipendium 

Když jedete na studijní pobyt pod programem Erasmus, dostanete mezinárodní stipendium, které Vám má částečně pomoci, abyste vyšli s financemi. Výše stipendia se liší podle toho, do jaké jedete země, aby trochu odpovídala tamní cenové hladině. Tyto rozdíly však zdaleka nereflektují rozdíl v nákladech živobytí plně, takže pojedete-li do levné země a dostanete-li nižší stipendium, vyjdete s penězi mnohem lépe, nežli v drahé zemi s vyšším stipendiem. Slyšel jsem o extrémních případech jako je Albánie, kde se dá velice příjemně užívat jenom se stipendiem, a ještě se vrátíte třeba se dvaceti tisíci v kapse, versus Irsko, kde Vám stipendium samotné nemusí zaplatit ani celé ubytování. 

Ubytování 

Ubytování v západních zemích s největší pravděpodobností bude tvořit největší část výdajů. Universität Konstanz má řadu kolejí, dále existují různé církevní či soukromé. Většinou se však platí něco přes tři sta euro za měsíc. To při přepočtu na koruny znamená o něco více než dvojnásobek toho, co platím já v Praze. Zároveň je ale nutné vzít v potaz, co se kde kolejemi myslí. Strahov ani Větrník tady totiž fakt nenajdete. Koleje jsou zpravidla činžáky s normálními běžně vybavenými byty, ve kterých by neměla problém žít menší rodina. Většinou jsou pro 2-4 osoby, existují ale i garsonky pro jednoho nebo naopak větší pro sedm lidí. V každém případě mají všichni studentí svůj vlastní pokoj, společná kuchyně většinou obsahuje dostatečné spotřebiče, a mnohé byty mají i dvě koupelny. Čili je to plnohodnotné bydlení, a pokud byste takovým způsobem chtěli žít na bytě v Praze, myslím, že ta cena je naprosto srovnatelná. 

Já mám to velké štěstí, že se mi podařilo od spolku Německo-českého přátelství sehnat bydlení v krásném starobylém prostorném bytě zdarma (viz článek Jaktože okno z našeho bytu vede dovnitř a ne ven, a proč mám doma koi kapry), což když si vynásobíte délku pobytu s číslem z minulého odstavce, vede za celý pobyt k velmi příjemné úspoře. 

Veřejně dostupná účetní závěrka 

Německo je zařazeno do kategorie nejdražších zemí, takže na akademický rok 2021/2022 výše stipendia byla určena na 600 Euro měsíčně. Vedu si celkem podrobné osobní účetnictví, a tak můžu říct, že v březnu jsem utratil 660 Euro, v dubnu 570, květnu 430, červnu 600, červenci 370 (to jsem ale celý měsíc seděl na zadku a učil se na zkoušky), za polovinu srpna (neboť druhou jsem byl v Česku) 325, za 12 dní v září 390 (To jsem zase na poslední chvíli hodně cestoval). Schválně jsem se zejména první dva měsíce zatím nesnažil cíleně šetřit, abych měl představu, jak to tu vychází. Tedy se dá říct, že díky bydlení zdarma jsem dokázal zatím vyžít plus minus přesně ze stipendia, nebo s malou rezervou. Kdybych toto bydlení zdarma neměl a bydlel na koleji, nevycházelo by mi to plus minus o cenu toho bydlení, tedy nějakých 330 Eur, což je přibližně tolik, nebo spíše méně, kolik mě běžně stojí měsíc života v Praze (s bydlením na koleji za tři a půl tisíce). Tedy i v takovém případě se dá konstatovat, že nedostatek financí při pobytu Erasmus není o nic větším problémem nežli při studiu v Praze

Jak ušetřit 

Díky účetním záznamům můžu dále říct, že zdaleka největší proměnná, na které můžete šetřit či rozhazovat, je jídlo: 

Základní potraviny na vaření (mouka, olej, sůl, brambory, koření) tady dle mého názoru stojí úplně stejně jako v Česku, viz Numbeo. Tedy pokud nemáte problém si sami něco ukuchtit, můžete utratit celkem málo. Nemají tady však rohlíky. Když si budete chtít koupit teplé jídlo, je to o hodně jinak než v Česku: Tam v menze zaplatíte za oběd třeba 80 korun, a když jdete na oběd nebo večeři do levné, ale dobré restaurace i v centru Prahy, vejdete se do dvou stovek. Takže to je nějaký 2-3 násobek. Tady se teplé jídlo v menze pohybuje kolem tří euro, což je přesně jako u nás. Ovšem když půjdete na večeři do nikoliv luxusní restaurace, dáte si nějaké normální německé jídlo a k tomu sklenici piva nebo džusu, většinou se budete pohybovat nad dvacet euro. Takže nějaký 7-8 násobek menzy. 



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jaktože okno z našeho bytu vede dovnitř a ne ven, a proč mám doma koi kapry

Jak jsem běhal deset minut po Kauflandu a nemohl najít kondomy

Výlet do Alp s Erasmáky (spoiler: všichni jsme to přežili ve zdraví, nepočítám-li psychická traumata)